top of page

Veganske burgere m. søde kartoffel fritter

Så var jeg i køkkenet endnu en gang og denne gang gik det vildt for sig ahah eller jeg fik i hvert fald kokkereret en ret som ingen i familien havde smagt før.

Det blev veganske burgere, med både vegansk burger bolle og bøf - ret specielt hvis du spørger mig. Men hvis du er frisk på at prøven den af, så er opskriften lige her (med få rettelser undervejs efter mine holdninger)


Veganske burgere til 4 personer:


Tofubøf

350 g blød tofu

3 spsk. tomatpure

2 nip salt

1 tsk. peber

3 æg

250 g kogte, revne gulerødder

6 spsk. havremel

Nogle dråber olie


Dressing

2 dl creme fraiche

2 tsk. dijonsennep

Svampe boller

8 portobello-svampe (skal bruge 2 halve til at lave en burger)

olie til stegning


Fyld til burgeren:

2 Bøfmozzarella

3 tomater

2 avocadoer

En frysepose søde kartofler (eller selv skåret søde kartofler)



Sådan gør du:


Aller først sætter du ovnen på 225 grader varmluft (til pomfritterne).


Tofubøffer: Start med at smuldre tofu, tomatpure, æg, olie, salt og peber sammen. Put derefter gulerødder i og havremelen lidt i af gangen.



Kram dejen godt sammen og form dem til bøffer. Steg dem på panden med lidt olie på middelstærk varme indtil de får en lidt mørk farve. (ca 4 min på hver side).



Imens du steger svampene og skær tilbehøret, skal pomfritterne ind i ovnen i 15-20 min


Portobello svampe: Skær midten ud, som vidst på billedet. Steg begge sider på middelstærk varme med olie. Ca. 2 min på hver side.




Skær blot avocado, bøfmozzarella og tomaterne ud.


Dressing: bland creme fraiche og dijonsennep sammen.



Og dine veganske burgere og søde kartoffel pomfritter er færdige.

Bon appetit!





Mine rettelser:

- Hvis ikke du kan lide dijonsennep som mig, vil du heller ikke kunne lide denne dressing, så dont use it - bare tag den gode gamle ketchup!

- Hvis ikke du er så vild med svampe, går normale burger boller også fint

- husk at tage alt vandet fra svampene når de har været på panden


Håber i føler jer inspireret til at bruge denne lækre veganske ret <3


Virtuelt kys fra mig til jer :-*

6 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page